HTML

Friss topikok

  • G46: @savrola: sajnos eről teljesen elfelejtkeztem. Nem kell messzire mennem. A feleségem. Vegyész, mol... (2013.11.21. 16:38) Szóval akkor a híres paleo...
  • mitmiért?: ... Egyebkent egyetértek veled (2013.10.30. 14:28) A kőkori szikra

Utolsó kommentek

  • G46: @savrola: sajnos eről teljesen elfelejtkeztem. Nem kell messzire mennem. A feleségem. Vegyész, mol... (2013.11.21. 16:38) Szóval akkor a híres paleo...
  • ___________________________ (törölt): @Jankove: ehh, az a baj, hogy az emberek szeretnek mindent a legszélsőségesebben értelmezni. Paleó... (2013.11.18. 10:48) Szóval akkor a híres paleo...
  • savrola: @Jankove: "Hát igen, időről időre előkerül egy őrület..." Hát igen, időről időre előkerül egy-két ... (2013.11.04. 18:52) Szóval akkor a híres paleo...
  • J család: @Jankove: a 99% egész biztosan sok, mert a mozgást jóval előbb elkezdtem, és igazi javulás csak az... (2013.11.04. 00:09) Szóval akkor a híres paleo...
  • : @J család: "és heti 3-6 alkalommal mozgok legalább fél órát intenzíven" Szvsz. 99%-ban ez okozta ... (2013.11.03. 23:06) Szóval akkor a híres paleo...
  • Utolsó 20

Táplálkozás, diéták, food-industry, káosz. És a benne való tapogatózás...

2013.10.30. 00:28 Mrs. Foodfighter

Szóval akkor a híres paleo...

Címkék: diéta paleo szendigábor hopp-hopp ellentmondás

Húzom-halasztom egy ideje ennek a posztnak a megírását. Leginkább azért, mert akkora a téma, hogy azt sem tudtam honnan fogjak hozzá. És lám, milyen jó, hogy húztam az időt, mert ma megjelent egy cikk az indexen Boldogkői Zsolttól A nagy étrendblöff címmel. Azért örülök neki, mert remekül (és nyilván nálam jóval tudományosabban) foglalta össze azt, amit erről az egész vallássá dagadt táplálkozási irányzatról gondolok.

Azért írom, hogy vallás, mert néhány követője rendszerint egyfajta szoftosan előadott térítő tevékenységet folytat (amúgy ez igaz némelyik vegára is, talán még fokozottabban). Fontosnak tartják, hogy meggyőzzenek róla, hogy ez az életmód a jó. Elismerem, hogy kétségtelenül van az irányzatnak számos hatása, ami segít leszámolni a rossz szokásokkal, és jótékonyan hat az egészségre, (pl. nem 2 kakaóscsigával kezded a napot, leállsz azzal, hogy minden nap pizzát rendelj ebédre, amit kólával öblítesz le, nincs csoki-nasi-sütike, plusz elkezdesz zöldséget és gyümölcsöt enni.) Ennek ellenére engem nemigen tudnak meggyőzni. Egyetértek ugyanis azzal, amit a linkelt cikkben Boldogkői Zsolt ír: ez a módszer tudományosnak akar látszani, de az érvrendszere sántít, és ez engem borzasztóan zavar. Ötletszerűen kiragadott kutatásokat vonultat fel (már ha egyáltalán), de sosem tudományos alapossággal jár körül egy témát, inkább érveket keres, melyekkel alátámaszthatja saját elméletét.

Az ötlettel Walter L. Voegtlin hozakodott elő a 70-es években a "The Stone Age Diet" című könyvében. Azóta természetesen világszerte százával írtak könyveket a témáról az újabb és újabb próféták. 

Én G-vel való toszkánai csevegésünk után kettőt is alaposan elolvastam: az amerikai Loren Cordain Paleolit étrend című művét és a magyar Szendi Gábor Paleolit táplálkozás kezdőknek című munkáját. A két könyv arra volt jó, hogy eddigi jóindulatomat is eljátssza a mozgalommal kapcsolatban. Mert hogy tudnék komolyan venni egy "tudományosan alátámasztott" táplálkozási irányzatot,...

... ha számos központi kérdésben a két szerző homlokegyenest mást állít, noha ugyanarról az elméletről van szó.

Pl. a könyvek alapján Szendi úr szerint ehetünk zsírt, mert a koleszterinszint öröklött dolog, és a zsírban gazdag táplálkozás nem növeli. Koleszterin-mítoszként emlegeti a témát, és orvosi összeesküvést valamint pénzéhes gyógyszerlobbit sejt a koleszterin kriminalizálása mögött. (Szendi Gábor: Paleolit táplálkozás kezdőknek 53.-66.o).  Ugyanakkor Mr. Cordain könyve szerint a koleszterin veszélyes, az állati eredetű zsírok lerakódást okoznak az erekben és infarktushoz vezetnek. (Loren Cordain: Paleolit étrend, 28-29.o.)

Vagy.

Szendi szerint - egy ismét nem hivatkozott vizsgálat alapján - a csontsűrűség csak és kizárólag a mozgás mennyiségén múlik, (Szendi Gábor: Paleolit táplálkozás kezdőknek 122.o).  míg Cordain szerint a zöldségek és a gyümölcsök erősítik a csontokat, így fogyasztásuk megelőzi a csontritkulást. (Loren Cordain: Paleolit étrend, 87.o.)

Hogy tudnék komolyan venni egy "tudományosan alátámasztott" táplálkozási irányzatot,...

... ha Szendi ebben a bizonyos, fent említett könyvében sehol nem használ hivatkozást, majd a könyv végén az utószóban közli, hogy a hivatkozások a másik, nagyobb szabású könyvében vannak.

... ha szintén Szendi lazán közli ebben a könyben, (Szendi Gábor: Paleolit táplálkozás kezdőknek 155.o). hogy amit előző könyvében írt, az hülyeség, meggondolta magát, tekintsük tárgytalannak. (Korábbi könyvében a zab belefért a paleolit táplálkozásba, a fent hivatkozott kiadványban már a zab is tiltólistás, senkinek sem ajánlja fogyasztását.)

... ha Mr. Cordain még a saját magára való hivatkozást is azzal intézi el, hogy "Kutatásaink eredményeit a vezető táplálkozástudományi szaklapokban publikáltuk." (Loren Cordain: Paleolit étrend, 20.o.)

...ha a módszer még mindig nem tudta velem megértetni, hogy ha egyszer 10000 év sem volt elég ahhoz, hogy alkalmazkodjunk a gabonához, akkor hogy nem dobjuk fel a talpunkat azonnal egy üveg kólától.

... ha a szerzők nagyvonalúan leszarják, hogy az emberiség szintjén ez az étrend totál fenntarthatatlan, hogy az ilyen szintű húsfogyasztáshoz nincs elegendő forrásunk, és az őskorban sem volt, csak akkoriban nem napi háromszor toltak be egy grillcsirkét a paleo ősök, hanem talán egy hétig is éheztek, és bogyókat ettek, ha nem volt szerencsés a vadászat. Valamint hogy a megváltó diéta csak azoknak a kivételezetteknek valósítható meg, akik tudnak egy kisebb vagyont költeni az ételre. 

... ha a szerzők azt állítják, hogy a paleo nem egyenlő a bióval, ám azt figyelmen kívül hagyják, hogy ha nem bió, hanem olcsó szupermarketes hússal valósítja meg valaki a diétát, akkor lehet, hogy szénhidrátot ugyan nem visz be, de antibiotikumot és hormont annyit, amennyi a legvagányabb őskori mammutvadászt is kiüti (arról nem beszélve, hogy a leggányabb nagyipari állattartást támogatja velel)

... ha az irányzat szemlátomást rendkívül sokoldalú tehetséggel megáldott magyar vezéralakja, Szendi Gábor, - programozó matematikus, reklámszakember, forgatókönyvíró, dramaturg, pszichológus, tudományos munkatárs, klinikus, a paleolit táplálkozás szakértője - rendre arról válik híressé, hogy bizonyos dolgokat (antidepresszáns, gabona vagy éppen naptej) általánosítva, tudományos bizonyítékok nélkül démonizál. Ha önmaga és hívei előtt leginkább egy félelmet nem ismerő forradalmár szerepében tetszeleg, összeesküvéselméleteket sző, riogat, mindenhol ellenséges lobbit sejtet, ám ha őt magát kérdezik arról, hogy esetleg nem a szcientológusok állnak-e mögötte, akkor végső érvként elintézi annyival, hogy "Felőlem mindenki azt gondol rólam, amit akar..."

Hát én azt is gondolom. Róla is, meg a paleolit diéta érveléséről is. Bullshit. Rettenetes bullshit.

82 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eatingpoint.blog.hu/api/trackback/id/tr235488416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1000bocs 2013.10.30. 14:17:25

És mennyire zavaró már, hogy az étrend kiterjedt és rendszeresen sportoló ismeretségi körömben kiválóan működik. Ezt sikerült kifelejteni. Én ugyan nem követem ezt a módszert - a saját bevált stílusomban eszem - de a cikkírónak ezt a tényt sikerült teljesen mellőzni az értékelés során.

Pedig lehet ez fontosabb lenne. Nem az a fontos, hogy Szendi miből csinál pénzt. Hanem az, hogy ennek önmagában van-e értelme. A puding próbája pedig:)

m_balage 2013.10.30. 14:36:44

@1000bocs: ja igen, a posztíró kifelejtette, hogy a "hívők" legfőbb érve az hogy "dehát nekem működik/szomszédomnak működik/stb...".
Ott a bibi, hogy én ezt ugyan minek higgyem el? Ki vagy te, miért kéne adjak a szavadra?
Én pl. igenis a tudományosan megalapozott, szakszerűen végzett vizsgálatoknak hiszek csak, amit a készíttető független cég szépen hitelesít és nevével/aláírásával/pöcsétjével vállalja. Pontosabban nem "elhiszem", mert itt szerencsére már nem hinni kell, hanem tudomásul venni..

zsommand 2013.10.30. 15:06:16

A paleolit rossz mert ebben a témában más egyszer mást írt. A paleolit rossz mert nem jók benne a hivatkozások. Nem értem.

Ennek az írásnak én nekifutnék még egyszer.

Rebelde 2013.10.30. 15:08:10

Ez a poszt és a tegnapi sem túl meggyőző, szerinted bullshit, és?

2013.10.30. 15:13:36

@m_balage: Én pl. igenis a tudományosan megalapozott, szakszerűen végzett vizsgálatoknak hiszek csak, amit a készíttető független cég szépen hitelesít és nevével/aláírásával/pöcsétjével vállalja."
Oké, akkor nézz utána a növényi hormonok hatásának. Nézz utána a növényekben található vitaminok, ásványi sók hasznosulásának. Nézd meg, hogy a növényekben lévő méreg, hormon, gomba (védekezés a növényevőkkel szemben) milyen hatású az emberre.
Pedig tele az összes média a növényi táplálkozás egészséges mivoltával.

pucros 2013.10.30. 15:18:23

Nem helyeslem ha valaki általában térít, de azt meg tudom érteni ha valaki konkrét problémára javasol olyat ami bevált.

Ezt a cikket viszont egyáltalán nem értem. Miért gond az, ha különböző dolgokat mondanak?

Pont az lenne "gyanús", ha mindig ugyanazt szajkóznák. Akkor inkább gondolnék arra, hogy nem is a valósághoz viszonyulnak, hanem egy kreált ideához.

belekotyogok 2013.10.30. 15:25:49

@1000bocs: Pont ez az, hogy önmagában nincs értelme... Amúgy nyilván működik a dolog, de nem amiatt, ami miatt Szendi Polihisztor Gábor szerint: mert a genetika, meg az ősember, meg a nem tudom mi...

Hanem: cukor és fehérliszt elhagyása csodákat művel az ember kilóival... Az étkezéseket jó alaposan és előre meg kell tervezni, a hozzávalók beszerzése igényelhet utánajárást, illetve az ad-hoc jellegű kajálás megszűnik, hiszen elég kevés helyen van igazi paleo-étel.
Ez kevesebb étkezést jelent, mert nem biztos, hogy mindig lesz paleo-kaja nálad, amikor megéhezel.

(Arról nem beszélve, hogy jócskán megdobja a családi költségvetést...)

Plusz azt sem kellene figyelmen kívül hagyni, hogy a placebo-hatás mekkora százalékkal játszik a hatásosságban...

Ez is olyan, mint a norbiápdét. A hatásosságát szerintem nem vonja senki kétségbe, de nem azért hatásos, mert Norbi azt mondta, hanem mert kevesebbet és máshogy eszel, mint korábban.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.10.30. 15:38:07

Azt kéne megérteni, butuskák, hogy nincs királyi út, amely mindenkinek beválik.

Mindannyian mások vagyunk, mást csinálunk, máshol élünk, más a korunk, különböző dolgokra vagyunk érzékenyek, mások az előzményeink, a genetikánk, és eszerint kell enni, inni stb.

Meg kell tanulni érteni a test belső üzeneteit. A test - ha nem rontottad el szintetikumokkal, főleg édességgel - üzen.

„Let the beat control your body!”

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.10.30. 15:40:02

Koleszterinszint: Érdekes, hogy van 2 olyan ember is a családban, aki pár hónapos diétával kb. 25%-kal csökkentette a koleszterinszintjét, miközben a háziorvosuk azt mondta, hogy a diéta nem hatásos, ez öröklött dolog és gyógyszer kell rá. Persze nem paleo diétát csináltak :)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.10.30. 15:42:20

@Könnyen elkaptuk, uram!: A média nem egyenlő a tudománnyal. Attól, hogy sokan mondják, még nem lesz igaz az adott dolog.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.10.30. 15:45:21

@belekotyogok: Szóval lehet, hogy nem a paleo étrend miatt leszel egészségesebb, hanem azért, mert rendszeresebben és kevesebbet eszel?

exilis 2013.10.30. 15:48:07

Tök mindegy Szendi idióta körítése. Ez a paleónak nevezett diéta működik, és nagyon sok embernek segített a lefogyásban. Nekem is nagybátyámék családja átállt, az egész család lefogyott, és sokkal jobban néznek ki. És egy csomó ismerősöm ugyanígy. És ha már analógia. A mai természeti népek nagyjából így táplálkoznak. És ismeretlenek a körükben a civilizációs betegségek. Olyan rossz csak nem lehet. Most lusta vagyok újraolvasni az itt is említett másik cikket, de abban is volt 2-3 ordas csúsztatás , és ez az írás is hasonlóan elfogult. Ha már kioktatunk, akkor legalább ne ugyanúgy csináljuk, mint az akit véleményezünk.

belekotyogok 2013.10.30. 15:54:14

@Étteremkritikus: Rendszeresen, kevesebbet és jóval egészségesebbet: semmi cukor, szintetikus, szinte vegyipari terméknek beillő "étel", innen csak jobb lehet.

Nem az elvvel van gond, hanem a hozzá kapcsolódó Szendi-sztorin és hitvalláson. Egy szépen, a szervezet igényeit is figyelembe vevő étrendbe azért belefér néha a "bűn", nem veszted életedet egy pohár kóla elfogyasztása után és nem üt meg a guta, ha eszel egy kis krumplit.

lüke 2013.10.30. 16:00:24

@belekotyogok:
úgy van :a cukor és a fehérliszt kerülése a fontos

de pofon egyszerüen,
aki kalória táblázat szerint eszik,fogy
-a koleszterin mitosz: csak gyógyszeresen lehet csökkenteni
(lehet korlátozni a bevitelt)
-Szendi áltanokat hirdet, az influenza oltás elleni kampánya ellen már konfrontáltam vele, polihisztorként, orvosi képzés nélkül nyu-
godtan lehetne szerényebb
amiben igaza van : a D vitamin
(de ezt a nemzetközi konszenzus revideálta nemrégiben:
www.akademiai.com/content/e5x1v473712727t3/ )

John Doe3 2013.10.30. 16:21:40

"olcsó szupermarketes hússal valósítja meg valaki a diétát, akkor lehet, hogy szénhidrátot ugyan nem visz be, de antibiotikumot és hormont annyit, amennyi a legvagányabb őskori mammutvadászt is kiüti". Kb. itt fogyott el a blogger hitelessége. A bullshit ugyanis nem attól lesz az, hogy valaki még nagyobb bullshitet mond. Csak egy kérdés a nagytudású szerzőhöz: ugye ismert, hogy az antibiotikumok igen gyorsan lebomlanak/kiürülnek az állati szervezetből? Ok nélküli felhasználásukat pedig törvény tiltja.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.10.30. 16:22:59

@1000bocs: @zsommand: @Kara kán:

Azt kéne megérteni, hogy mi a különbség egy kutatás, egy kísérlet, egy korrekt cikk, meg a poszt-posztmodern áltudományos-ezoterikus-misztikus hablaty között, ami sűrű szarfolyamként önti el a kommunikáció minden csatornáját.

Mondjuk keresni jól lehet velük.

m_balage 2013.10.30. 16:24:32

@Könnyen elkaptuk, uram!: Nem, én ugyan nem nézek ennek utána. Majd Te, vagy valamelyik magát illetékesnek érző t. Hozzászóló megteszi helyettem. Mert megtehetem, ilyen kényelmes az internet :) Ennek a cikknek sem utánanéztem, hanem szembejött. Úgy ám.
Attól még a hihetőségről lehet véleményem.

Leguános Palacsinta, vagy nem 2013.10.30. 17:05:01

Szerintem legjobb megmaradni az agytalan haszonállat kategóriában.
Cukor, zsír és koffein tudományos precizitással összeállított vegyítéke foreva, állandósult éhségérzet, lassú de biztos diabétesz, stroke.

Rötyi 2013.10.30. 17:19:19

Mondjuk szendit én nem becsülném le, iszonyatosan profi a manipulációban, és ha nincs felkészült vitapartnere, egészen tudományosnak képes magát beállítani.

Manapság már minden írást kutatási eredményekkel "támaszt alá", persze a cikkek között ultra pofátlan módon szelektál (néha még cikken belül is!), és szívbaj nélkül beválogat elavult, visszavont, megcáfolt kutatási eredményeket.

jánosbácsi (törölt) 2013.10.30. 17:28:04

Hát kedves cikkíró!

Ez amit írsz, egy rakás bullshit!
Nekem és még pár ismerősömnek ez kiválóan működik. Fogytunk - sokat - és a cukor betegségünk is rendeződött szinte kivétel nélkül ( II-tip ).
Fuss ennek a lejáratásnak még egyszer neki, nyugodtan, esetleg próbáld ki előtte. Ne higgy senkinek csak és kizárólag a saját tapasztalatodnak. Én is ezt teszem! És jól vagyok, köszi!
Egyébként sem értem kinek és mi érdeke egy egyébként sokak számára működő dolgot napi szinten fő hírportálon gyalázni, úgy hogy vélhetően sosem próbálta! Fizet ezért valaki?!

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.10.30. 17:36:52

@belekotyogok: Rendszeresen, kevesebbet, kevesebb cukrot és mellőzni a vegyipari termékeket: ezzel minddel egyetértek, de ez szerintem nem valami csoda diéta, egyszerűen csak tudatos táplálkozás.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.10.30. 17:37:58

@Rötyi: Vajon miért rúgták ki a SOTE-ről? Miért nincs PhD-je?

fofofo 2013.10.30. 17:39:29

@1000bocs: persze, hogy működik. minden, alacsony szénhidrátbevitelen és alacsony glikémiás indexen alapuló diéta működik. más kérdés, hogy mennyi benne az értelmetlen korlátozás, és hosszú távon milyen káros hatása van (és mennyi az áltudományos ideológia)

fofofo 2013.10.30. 17:40:41

az ír kávéról olvastam egyszer, hgy azért olyan népszerű, mert benne van mind a négy alapvető energiaforrás: alkohol, koffein, cukor, zsír :)

Rötyi 2013.10.30. 17:45:12

@jánosbácsi: Persze, anekdotikus bizonyíték mindig is lesz egy rakás, bármelyik kajaszektát is vesszük elő. Ezek már csak ilyenek.

Arról nem is beszélve, hogy a csomó látens enyhébb tejcukor meg lisztérzékeny, aki évekig, akár évtizedekig nem vette a fáradtságot, hogy utánanézzen vajh mitől püffed-görcsöl-fosik, mikor elkezd paleózni, hirtelen "csodás" gyógyuláson esik át. (A vegánál ugyanez a mesébe illő gyógyulás jelentkezik az enyhe köszvényeseknél.)

De ettől még nem kell átmenni hülyébe, a tej egy átlagos ember számára nem lesz méreg, ahogy a gabona sem.

Pomme 2013.10.30. 17:58:31

A Paleo egy írtó nagy bullshit, ebben nincs közöttünk vita.
Viszont!
Ez nem lehet indok: "Korábbi könyvében a zab belefért a paleolit táplálkozásba, a fent hivatkozott kiadványban már a zab is tiltólistás, senkinek sem ajánlja fogyasztását."

Többek között az különbözteti meg a komolyan vehető tudományt az áltudományos maszlagtól, hogy az előbbi változik, és az új ismeretek fényében képes felülírni korábbi álláspontját. Szemben a bullshittel, ahol minden kőbe vésett szent tan, és a kritikának a fénye sem igen vetülhet rá.

Boka1 2013.10.30. 18:05:16

Egy friss magyar Nobel-dijas mondta pár hónapja, hogy ami 20 éve tudományosan bizonyított volt, az ma már nem az. Pedig akkor is alátámasztották kisérletekkel. Valószínű, hogy a témákboz való hozzáállásunk változott, miszerint a tudás és eredmények nem csak tudományos fokozatokban mérhetőek. Pl. A lugosítást is sokan támadták , hogy a népszerüsítő fickónak nincs is tudományos fokozata, tehát sarlatán. Nyilván egyik diéta sem ér semmit, ha valaki szódavizet vagy teákat iszik jó minőségű és mennyiségű viz helyett. De ihatok bármilyen tiszta vizet, ha follyamatosan stresszelem magam, hogy a kutyás szomszéd milyen paraszt és a politikusok ellopják a pénzünket, a gyerek meg rosszul tanul.

Boka1 2013.10.30. 18:13:21

@Rötyi: ha egy 3 wattos izzó leveri a biztosítékot, ott már baj van a rendszerrel. Nem biztos, hogy a laktóz a hibás. Azért még sok orvos van, aki szerint a gombát az uszodában szedjük össze, a herpeszt pedig az éttermi pohártól. Amúgy a legveszélyesebb, amikor orvos megy el természetgyógyásznak, mert a világnézet ugyanaz marad. Orvosként gyógyszert ír fel vérnyomás problémára, természetgyógyászként meg alaszkai kurkuma gyökér tavasszal szüretelt yingjang kivonatát, amit a mayák ettek. Pedig lehet, hogy csak a zokni szoros.

Mrs. Foodfighter 2013.10.30. 18:15:01

Hát sziasztok! Jó kis darázsfészekbe nyúltam, de gyanítottam, hogy ez lesz. :) Mindenesetre örülök, hogy írtok, mert minden vélemény érdekel. Az én bejegyzésem is csak egy a sok közül.

Boka1 2013.10.30. 18:18:17

@Mrs. Foodfighter: hogy mit írtál, úgysem érdekel senkit, csak rögeszmét cserélünk. :)))) élvezzük, hogy beszélhetünk a tévének, mint nagyanyáink! :) ez a ma csodája.

Mrs. Foodfighter 2013.10.30. 18:29:28

@1000bocs: Tényleg kifelejtettem a barátaidat a bejegyzésből, bocs. :) Amúgy Szendi anyagi helyzete nem foglalkoztat. És simán lehet, hogy van értelme annak amit csinál (bár jelzem, ez a bejegyzés nem csak róla szólt). Csupán csak arra jutottam, hogy így ebben a formában nem tudom komolyan venni a rendszer érvelését.

Mrs. Foodfighter 2013.10.30. 18:37:21

@zsommand: Lehet, hogy másodszorra jobban sikerülne. De olvasd el Te is még egyszer. Nem írtam, hogy rossz. Azt írtam, nem tudom komolyan venni. Méghozzá azért nem, mert számomra nem elfogadható, hogy ugyanannak az irányzatnak két képviselője lényegi kérdésekben pont az ellenkező álláspontot képviseli. Ez így totál zavaros. Meg az is, mikor valaki tudományos kísérletekre hivatkozik, de nem jelzi, hogy melyikre. A szakdogámat kivágták volna a szemétbe, ha így adom le, pedig az nem ilyen fontos témáról szólt, nem akart tudományosnak látszani, és kettőnél többen aligha olvasták :)

Mrs. Foodfighter 2013.10.30. 18:38:41

@Rebelde: És? És semmi. Nem akartam meggyőzni senkit semmiről, egyszerűen leírtam, mit gondolok. A blogok tetemes része ezért van.

Mrs. Foodfighter 2013.10.30. 18:45:48

@pucros: "Ezt a cikket viszont egyáltalán nem értem. Miért gond az, ha különböző dolgokat mondanak?" Azért gond, mert tudományosnak tűnő érvekkel támasztják alá, és rendkívül fontos dolgokban különbözik a véleményük. Ha ugyanazon az elméleten belül az egyik szerző azt állítja, hogy a zsír nem hat a koleszterinre, a másik meg azt, hogy hat, és veszélyes, akkor ott valami nem stimmel, az egyiknek nyilván nincs igaza. Melyiknek kell hinni? Melyik az igazi paleo? Szóval innentől én nem tekintem őket és a diétát tudományos alaposságúnak.

jánosbácsi (törölt) 2013.10.30. 18:47:00

@Rötyi: Nem anekdotikus bizonyíték van, hanem nekem valós! Nem fostam meg semmi ilyen, pusztán fogytam majd 20 kilót és a vércukrom sem verdeste onnantól az "inzulin-határt".

Persze nem kell itt dobálózni a nevekkel hogy "paleo" , ez is csak egy low-carb diéta!

Viszont működik!
Aki meg tejcukor érzékeny, az ne igyon tejet, aki meg liszt érzékeny ne egyen lisztet. Evidens nem?

Mrs. Foodfighter 2013.10.30. 18:54:46

@totorohun: "...és ez az írás is hasonlóan elfogult. Ha már kioktatunk, akkor legalább ne ugyanúgy csináljuk, mint az akit véleményezünk." Ez az írás egy vélemény, így belefér az elfogultság. A hivatkozott könyvek tudományos tényként állítják be mondanivalójukat. Ez mindenképpen különbség. Abban természetesen igazad van, hogy az átlagos étkezési szokásokhoz képest valószínűleg egészségesebb életmódot jelent.

Mrs. Foodfighter 2013.10.30. 19:05:07

@John Doe3: "Kb. itt fogyott el a blogger hitelessége." Igazad van, a "szerintem" vagy "amennyire tudom" fordulatot nem kellett volna kihagynom. Szeretnék majd írni bővebben az állattartásról is valamikor. Addigra majd előkeresem, hol olvastam/láttam a gyógyszeres-hormonos rémségeket. Amúgy ha te tényleg nagytudású vagy a témában, dobhatnál néhány linket erről. Tényleg érdekel.

Mrs. Foodfighter 2013.10.30. 19:18:16

@jánosbácsi: De cuki vagy! Miért gondolod rögtön, hogy valaki fizet, csak mert más a véleményem, vagy kritizálok valamit? Amúgy örülök, hogy neked működik a diéta, tök király.

Mrs. Foodfighter 2013.10.30. 19:27:15

@Pomme: "Többek között az különbözteti meg a komolyan vehető tudományt az áltudományos maszlagtól, hogy az előbbi változik, és az új ismeretek fényében képes felülírni korábbi álláspontját." Ez igaz. Jelen esetben azonban nem jött új kutatási eredmény a könyv szerint. Az író egyszerűen meggondolta magát, mert aggódni kezdett, hogy a diétázók kilószámra kezdték kajálni a zabot minden helyett, mint megengedett gabonát. Nekem ez megint olyan ötletszerűnek tűnik.

pucros 2013.10.30. 19:28:14

@Mrs. Foodfighter: Ha a paleót elméletnek tekintjük, akkor nem része pl. az a kérdés, hogy a zsír jó-e vagy rossz. Akkor erre a kérdésre következhet(ne) válasz belőle, tényektől függően ilyen vagy olyan.
A tény pedig az, hogy a ma élő természeti népek egészen különféle étrendeketen élnek. Vannak köztük majdnem teljesen vegetariánusok, meg majdnem teljesen állatevők is. Tehát a paleo "elvből" magából még nem következik egy bizonyos tápanyagösszetétel.

Mrs. Foodfighter 2013.10.30. 19:31:03

@Boka1: "hogy mit írtál, úgysem érdekel senkit, csak rögeszmét cserélünk. :)))) élvezzük, hogy beszélhetünk a tévének, mint nagyanyáink! :) " :)))))))))))))))

nyuggernyúzó 2013.10.30. 19:48:25

A magyar populáció több, mint 99%-ának a táplálkozása olyan szar, hogy azt bármilyen diéta csak javítani tudja.

pánk floyd 2013.10.30. 20:22:05

valami nagyon komoly lejáratás indult, nem kis arzenállal Szendi ellen. én 99kg-ról 82 re úgy mentem le, hogy nagyon csak az alapjait tartottam be, de azt következetesen. Alkatilag változtam meg, és ezzel nem vagyok egyedül az ismeretségemben. Szendy a könyveiben semmiről nem állítja hogy ő találta volna ki, sőt! A D vitamiról is ma már sok helyen írnak, de 4-5 évvel ezelőtt Szendi volt az első, aki széles körben először mondta ki Magyarországon a fontosságát. Köszönet neki! Megértem hogy sokan féltékenyek rá!

pánk floyd 2013.10.30. 20:39:32

A cikk írója hasonlít a viccben ahhoz a parasztbácsihoz, aki az állatkert zárásakor még a zsiráf kifutója előtt áll, és magában mormolgatja, hogy ilyen állat pedig nincs..

musi 2013.10.30. 20:55:16

Az a baj ezzel az írással is, hogy fogalmad sincs a táplálkozásról (mint magad is beismered) és így írsz véleményt... Az indexes cikket is olvastam, totál hülyét csinált magából a fickó, lövése sincs a legalapvetőbb dolgokról, sem a paleolit elméletet illetően, sem a táplálkozás tudományt illetően. Nem, az orvosok NEM értenek az táplálkozáshoz, bármennyire is hihetetlen ez még egyeseknek 2013-ban.

Én 25 éve tanulok táplálkozás tudományt, és még jóval azelőtt, hogy hallottam volna a paleo elméletről, már évekkel előtte is 95%-ban úgy táplálkoztam... Szendi Gábor sem egy könyv után képzelte magát szakértőnek (ellenben néhány cikkíróval, akik talán még egy könyvet sem olvastak el a témában, és úgy mondanak véleményt) Én is több nemzetközileg elismert táplálkozás kutatótól olvastam ugyanazokat az egybehangzó dolgokat még jóval azelőtt, hogy divatba jött a paleo. Pl érdemes elolvasni a Clear Skin Diet c. könyvet, ahol tökugyanazok a dolgok vannak leírva, tudományos publikációkkal alátámasztva, és egy büdös szó sem esik a paleo-ról.

mokkaczuka 2013.10.30. 20:58:34

"nagyvonalúan leszarják, hogy az emberiség szintjén ez az étrend totál fenntarthatatlan, hogy az ilyen szintű húsfogyasztáshoz nincs elegendő forrásunk," - na bocsika, ez nem érv. Senki nem mondja, hogy a harmadik világban is húst kell enni hússal. Ez csak a fejlett fehér világra vonatkozik.

kisQtya 2013.10.30. 21:03:10

Fehér lisztet, cukrot feledni, keveset enni, az a kevés zöldség, sovány hús, hal, tejtermék és tojás legyen és sokat mozogni. Olykor, ha jólesik, egy kis dió, mogyoró is jöhet, meg némi gyümölcs.

Nem szükséges nevet adni neki.

Ezen kívül kerülni kell a stresszt és a túl sok munkát (ez utóbbit mindig kifelejtik az okosok).

musi 2013.10.30. 21:06:08

"ha a módszer még mindig nem tudta velem megértetni, hogy ha egyszer 10000 év sem volt elég ahhoz, hogy alkalmazkodjunk a gabonához, akkor hogy nem dobjuk fel a talpunkat azonnal egy üveg kólától" - a táplálkozás nem fekete vagy fehér, hogy vagy egészséges, vagy meghalsz... anyám borogass mekkora ostobaság...

"ha a szerzők nagyvonalúan leszarják, hogy az emberiség szintjén ez az étrend totál fenntarthatatlan" - irreleváns... a paleo egy táplálkozástudományi elmélet, semmi köze ahhoz, hogy mi fenntartható vagy mi nem

"a megváltó diéta csak azoknak a kivételezetteknek valósítható meg, akik tudnak egy kisebb vagyont költeni az ételre." - hogy anyagilag szarul állsz barátom, az megint csak irreleváns egy táplálkozási elméletet illetően...

próbálsz fogást találni, de nem nagyon megy, hogyan is menne, ha nem értesz valamihez...

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.10.30. 21:14:23

pfff... látszik, hogy az index címlapos bérbloggerek a tudomány szót ugyanúgy használják, mint a demokratát:
az amire mi azt mondjuk, hogy az!!

(persze ettől függetlenül a tudomány egy szekta)

kisQtya 2013.10.30. 21:15:20

A paleo étrendet paleo-ember paleo-életmód mellett alkalmazta.
Én naponta kétszer háromnegyed órát ülve utazom a munkahelyemre és vissza. 9-10 órát ülök a munkahelyemen a számítógép előtt, ott eszem meg a reggelimet és az ebédemet felkapkodott telefonok között fuldokolva. Kb. ötször kimegyek a WC-re, ami 4 méterre van a székemtől (ezért trónolás közben is hallom, hogy éppen csöng a telefonom).
Napi 10 órán át az idióta főnököm a másik szobából telefonon és lotus levelezőrendszeren basztat és táncol az idegeimen folyamatosan, amitől egekben van a stresszhormon-szintem és ömlik a gyomorsavam, hogy a fülemet is csípi.
Na, ehhez az életmódhoz ajánlj valami remek étrendet!
:)))))

lüke 2013.10.30. 21:28:33

@Boka1:
lugosítás-ez még egy szép téma
s mit lugosítanak?
a pH 2-t a gyomorban vagy a cca 7,4 pH-t a vérben ?
mindkettö konstans, állandó
(lugosítani csak a kiválasztott vizeletet lehet, azt is akkor kell ,ha foszfát köved van)

kisQtya 2013.10.30. 21:30:59

@lüke: Nem baj, de jól hangzik. :))))

mhxmqz 2013.10.30. 21:38:10

Azt nem értem miért hagyja ki a paleolit diéta az emberevést...akkoriban az is divatban volt.
Fogat meg nagyon nem kéne mosni ám!

zoltan2013 2013.10.30. 21:46:51

@Pomme: amelyik álandóan változik azt lehet h tudománynak hívják de nem igaz. az igaz nem változik.

zoltan2013 2013.10.30. 21:48:34

kurva szar ez a cikk, hol van a 900 szakirodalom referált tudományos lapokból kiszedve.

Neander 2013.10.30. 22:02:17

Ez is, és sok más dolog is hülyeség, amit jó pénzért eladnak az egészségre hivatkozva:
neander.blog.hu/2013/09/29/makacs_de_teves_egeszsegmitoszok

zoltan2013 2013.10.30. 22:05:45

Jakab Buga: én a vérnyomáscsökkentőmet dobtam ki engem se nagyon lehet meghatni ilyen cikkekkel...

zoltan2013 2013.10.30. 22:06:55

ez az álnevet használó szeencsétlen 10 év mulva paleós lessz...

kemenylegeny 2013.10.30. 22:12:46

Saját tapasztalat nélkül, messzemenő következtetéseket levonni, mások véleménye alapján, elég gagyi. ;-)

Dev Null 2013.10.30. 23:06:23

Végre, még egy költő troll, akit már a neve alapján elkerülhetek!

Legközelebb úgy kerülj egy téma közelébe, hogy kipróbálod, ne szimpátia alapon!

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.10.30. 23:56:31

egyszerűen arról van szó hogy a szénhidrátot csökkented, és neaggyy istem mozogsz is, fogyni fogsz..
tök mindegy hogy hogyan adják elő...
no cukor - no fat

G46 2013.10.30. 23:57:02

Üdv!
Mivel anno tanultam némi biológiát, genetikát, élettant, ezért, amikor Szendi könyvében megláttam a tejről szóló részt, mondtam magamban, megnézem én ezeket a hivatkozásokat.
-A hivatkozások pontatlanok
-A cikkekben erőteljes szelektív válogatás van
-Ugyanattól a szerzőtől ugyanabban a témában Szendi az egyetlen negatív cikket közli le, a pozitívokról hallgat.

Szal egész egyszerűen csaló.

D-vitamin és Szendi: igen, de azt is állítja, hogy Napóleont meggyilkolták. Vagy érdemes elolvasni azt a cikkét, ahol azt bizonygatja, hogy megfelelő táplálkozással Angelina Jolie-nak nem kellett volna levetetnie a mellét. Ebből nyilvánvalóan kiderül, hogy a genetikához alapszinten sem ért. Talán ha megmarad informatikusnak és nem kontárkodik bele mindenbe, kevesebb támadást kapna...

RobertJ 2013.10.31. 08:51:13

A cikk valóban nem túl meggyőző, de azonosulni tudok a cikk mondanivalójával. Bár SzG könyveit nem olvastam, napi adagban kaptam családon belül a jótanácsokat SzG alapján. SzG egy könyvét olvastam kb. a negyedéig, ahol aztán abba kellett hagynom, pontosan olyan okok miatt, mint amit a poszt írója is felsorol. Tudományosnak beállított érveléseinek zöme egy ilyen feélreértelmezett evolúció elméleten alapszik. Ami oké, szórakoztató irodalomnak megfelelhet.
Az egészséges táplálkozás viszont egy komoly tudományág, amiben a publikáció nagy szakértelmet igényel és hatalmas felelősséget is jelent. De ez csak az egyik fele a dolognak. A másik oldala, és szerintem a legveszélyesebb oldala az az, hogy aki olvassa ezeket a cikkeket, fel kell, hogy legyen készülve rá. Na most jön egy ilyen SzG, leírja a naivul interpretált akárhonnét összeszedett ötleteit és ezt odaagyja egy átlagos olvasónak, akinek fogalma sincs a biológiáról, az orvostudományról és semmiről, ami az étkezéssel összefügg. Az olvasó megjegyzi, hogy szénhidrát, koleszterin, ősember, gének, és hirtelen szakértőnek hiszi magát. Ráadásul soha be nem látja senki, hogy nincs elég tudása ahhoz, hogy jótanácsokat osztogasson táplálkozásból... És ez a rohadtul veszélyes és erkölcstelen dolog az egészben, hogy van valaki aki ilyen eszközöket ad mások kezébe. Én belátom, hogy nem értek igazán ezekhez a dolgokhoz, ezért nem is mondom majd azt, hogy a Paleo nem jó. De magam is egy tudományágazatban tevékenykedem, napi szinten olvasok tudományos publikációkat, és SzG érvelése minimum bűzlik, hiteltelen, ezért bizalmatlanul állok vele szemben. Mégha igaza is van, a tudományt nem így művelik.

savrola 2013.10.31. 08:55:18

Egyszer olvasnám az ostoba trollokól, fizetett firkászoktól, megmondó emberektől, hogy ő kipróbálta 2-3-6 hónapig, ezt és ezt ette, de nem működött. Egy ilyet nem olvastam még! Miért nem? Én is tudok kritikát írni egy sport autóról, okos telefonról vagy bármiről, hogy pusztán elolvasom a tulajdonságait, működési elvét, de nem próbálom ki. Hiteles lesz? Na ugye!
@G46: Mindezek ellenére Szendinek minden egyes pontban úgy volt igaza az én egészségi állapotomra vonatkozóan, ahogy leírta. Innentől kezdve nekem lehetnek hibásak, szelektáltak a hivatkozásai, pont lesz.rom. Egyébként nem azok, és az sem igaz, hogy hallgat a tejről és gabonáról szóló pozitív cikkekről, tanulmányokról, kutatásokról. Sőt! Általában egy adott témában jó alaposan kiveséz egy-egy ilyen anyagot. Mindebből én azt szűröm le, hogy te legfeljebb a tartalomjegyzék és függelék, irodalomjegyzék elolvasásáig jutottál, egy-egy könyvénél.

savrola 2013.10.31. 09:01:27

@RobertJ: Jól kezded te is! Azt mondod nem olvastad, aztán mégis, aztán elemzed, hogy amit nem olvastál, de mégis, az miért baromság. Nyilván te raklapnyi tudományos cikket, meg könyvet írtál, ezért tudod, hogy mi számít tudományosnak és mi nem.
"Ráadásul soha be nem látja senki, hogy nincs elég tudása ahhoz, hogy jótanácsokat osztogasson táplálkozásból... És ez a rohadtul veszélyes és erkölcstelen dolog az egészben, hogy van valaki aki ilyen eszközöket ad mások kezébe." Mert az nem rohadtul erkölcstelen, hogy évtizedekig mantráznak valamit (pl. egyél sok gabonafélét, tejterméket, kevés húst, hogy ne hízz el és legyél beteg), aminek pont az ellenkezője történik (még több elhízott, beteg ember). Erre jön Szendi, aki ezt elmondja, és még ő az alávaló, szélhámos. Én hittem ennek az "alávaló, szélhámosnak" és gyakorlatilag az életemet köszönhettem annak, hogy belekezdtem a paleónak. Innentől kezdve minden más csak sületlen mellébeszélés azoktól, akik még csak ki sem próbálták.

merlot+ 2013.10.31. 10:14:52

G46
Tudnál mutatni mondjuk 2 olyan tanulmányt, amikre hivatkozol a tej témában, ahol Szendi érvelése sántít?
Engem is érdekel...

RobertJ 2013.10.31. 10:25:10

@savrola: Nem látom mi a problémád. Nem olvastam el egy könyvét sem, de beleolvastam legalább egybe és az érvelése sz*r volt és egyáltalán nem hatott tudományosnak. Egyébként meg van pár tudományos cikk a hátam mögött, angol nyelvű és az elektrotechnikával kapcsolatos, úgyhogy van tapasztalatom a dologgal. Ráadásul ezek a cikkek komoly "review process"-en mennek keresztül (elnézést a kifejezésért, de nem magyar közegben vagyok és fogalmam sincs, hogy ezt hogy mondják helyesen magyarul). Ami annyit jelent lényegében, hogy néhány szakmabeli először elolvassa értékeli, és ha jól értékelik, akkor publikálják. Na most ezzel szemben SzG könyveit bárki kiadja bármi tudományos értékelés nélkül bármelyik kiadó, mert a könyvet megveszik és nem a tudomány előrehaladására szolgál.
Feljebb azt is írtam, hogy nem mondom, hogy hülyeség a Paleo, mert nem értek hozzá és nem tudom megítélni. Viszont olvasva a stílusát nem érzek semmi bizalmat iránta. Nézd, ha úgy érzed, hogy Neked segített a paleo és SzG, akkor hajrá, örülj neki. Ne ess nekem csak azért, mert számomra hiteltelen a dolog. Valaki feljebb említette, hogy a fehér liszt és a cukor kihagyása egészséges és a Paleoban is benne van. Pl. ebben hiszek. Az egész koncepcióban viszont soha nem is fogok. Egyébként örülök, ha segített Neked és további jó egészséget és szép napot is kívánok!

savrola 2013.10.31. 11:13:41

@RobertJ: Inkább ő válaszoljon: www.tenyek-tevhitek.hu/tamadas-a-paleo-ellen.htm
A saját blogján rendszeresen hozzászól dolgokhoz, olyan megjegyzéseket tesz, amiket általában cikkekben, könyvekben nem. Ezért tudom róla, hogy nála sem fekete-fehér a paleo. Ő úgy mondja, hogy a realista paleo híve, tehát pl. akinek nincs autoimmun betegsége az egy a paradicsomot, paprikát, vagy, ha tényleg nincs mit enni, akkor egyen félre az ember, hiszen, a túlélés az első, stb. Másrészt az ő könyveit, írásait úgy hívja, hogy a "nyugati táplálkozás és életmód kritikája". Egyébként egyre több orvos és táplálkozás tudományi szakember áll mögé, akik persze kritikát is fogalmaznak meg vele kapcsolatban, ha valamivel nem értenek egyet, de alapvetően helyesnek tartják az irányt.
Igen, nekem és még nagyon sok ismerősömnek (akiket nem paleo "szektás gyűlésekről" ismerek) sokat segített. Ha könyvei nem is, de az emberek, akik kipróbálták, mindenképpen hitelessé teszik őt. Egyébként nekem pszichológiai írásai is beváltak. Végtelen - jó értelembe véve - egyszerű, problémamegoldó a megközelítése.
Viszont jó egészséget!

Eta58 2013.10.31. 14:17:33

Én egy éve paleozom. Számomra ez nem azt jelenti,hogy úgy eszem,mint az ősember.Kihagyom azokat a termékeket,ami a paleo táplálkozásba nem illeszthetők bele.Jókat főzök és eszem. Nem fájnak az ízületeim , normális értékek közé került ismét a vércukorszintem,olyan az energiám,mint 20 éve , 1 év alatt fogytam 11 kilót,sokak szerint legalább 10 évet letagadhatnék a koromból ( de nem akarok,mert büszke vagyok rá,hogy ilyen állapotban vagyok).Mit mondhatnék? Nekem bevált?:) Igaz, sok iparágnak nem érdeke,hogy otthon készített,egészséges ételeket együnk és ne szedjünk gyógyszereket!!Havi 5-8 ezer forinttal költök többet,viszont semmilyen táplálékkiegészítőre és gyógyszerre nem költök.Az emberi irigység mindig létezett és sajnos létezni is fog.Ha valami sikeresnek tűnik,azonnal beleharapnak a valójában sikerre éhez kutyák.Engem nem érdekel,hogy a mit írnak a könyvek.A saját tapasztalatom számít.A leleteim és az, hogy hogyan érzem magam.Én nem a divat miatt paleozom. Nekem csak pozitív tapasztalataim vannak.És kezd elegem lenni azokból,akik valami olyat támadnak,amihez nem is értenek.Javaslom: próbálják ki a paleolit táplálkozást 3 hónapig.Készítsenek egy laborvizsgálatot előtte és utána.Ha nem tapasztalnak semmilyen pozitív változást,akkor kezd egyáltalában joguk lenni ahhoz,hogy támadják a paleot. A gyors éttermek kínálatát miért nem bírálják! Beszéltek ezek az emberek olyanokkal,akik több hónapig paleoztak és rosszabbodott az egészségi állapotuk? Miért nem lehetne jó valami,ami "divattá" kezd válni.Lehet,hogy éppen azért válik egyre népszerűbbé,mert hatásos és jó? Ja, hogy ez érdekeket sért és felboríthatja az eddig bevált piaci/gasztronómiai szokásokat? Igen, ez így van!

savrola 2013.11.02. 01:43:01

http://www.tenyek-tevhitek.hu/nem-a-paleo-nem-bloff-csak-van-aki-nem-kedveli.htm?fb_action_ids=10201738751564736&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map={%2210201738751564736%22%3A507706769345109}&action_type_map={%2210201738751564736%22%3A%22og.likes%22}&action_ref_map=[]

2013.11.03. 17:43:55

@Étteremkritikus: Mondjuk nem média, hanem tudományos bizonyítékok támasztják alá a növényi hormonok létét, és a gombák méreganyagának jelenlétét a növényekben. Aflotoxin. Ugyan, meg tudnád mondani mondjuk, a szójabab miért mérgező az emberre?

egy másik répatorta 2013.11.03. 17:43:57

Nekem a paleo mint izmus és túlzások nem voltak már az első pillanatban szimpatikusak. 1 éve....
De kipróbáltam, és működik. 10 kiló leadása után , rendszeres mozgással bizony hozzányúlok a szénhidráthoz. Csak.... lényegesen kevesebbhez mint korábban. Hatszor meggondolom hogy szar kenyeret vegyek, és mindig elolvasom hogy miben mi van.
(kedvencem a főtt császárszalonna 71% sertéshússal, műzliszelet glukóz fruktóz sziruppal:))
A paleo sajnos nem paleo, és szerintem itt van a legnagyobb ellenérv : ha rohadt mennyiségű kőolajba kerül az egyébként magyar ember által soha nem látott, kókusz, kesu, és még 1000 más cucc előállítása, szállítása és beszerzése akkor ez csak: drága úri hobbi. Hívnák inkább szénhidrát mentes, vagy szegény étrendnek... az jobb lenne. Uram bocsá Viktoriánus diétának... Aki fafejűen ragaszkodik a baromságokhoz az vegyen magára állatbőröket, menjen vadászni, gyűjtögetni, ne üljön autóba, de villamosra se szálljon, és egyen helyileg termelt, lehetőleg kézi munkával megtermelt ételeket. Kedves vakbuzgó paleósok indulás a kiskertbe, etessétek a tyúkokat, állatokat, utána mozgás a kaja után gyűjtögetve az erdőben egy kis csipkebogyót, áfonyát, gombát. Ha nincs akkor... egy kis koplalás... na az "Paleo". Aki meg ruhát vesz magára és vakbuzgón követ ész nélkül bármit az meg egyszerűen hülye.
Cukros péksütemények rendszeresen? Nem !
Kólák Nem !
Kristálycukor ? Nem
Méz mértékkel ? Igen
Sok vajas kenyér parízer ? Nem
Nagyi zserbója 3 havonta ? Igen !
Bejgli Karácsonykor ? Igen !
És menj mozogni !!!

2013.11.03. 17:55:39

@jánosbácsi (törölt): @Mrs. Foodfighter:
Most mindegy, minek nevezzük, az sem lényeges, mit mond ki, alakul-e vagy sem az idő múlásával, de azon azért érdemes elgondolkodni, milyen genetikailag determinált allargiák alakulnak ki a táplálkozással kapcsolatban?
Mert ugye ha genetikailag létező allargia, akkor feltehető, hogy ősi, a régiek nem fogyasztottak olyat, így nem szokhatott hozzá a szervezetünk.
Mondjuk hallottam már liszt , tej, tojás, szója... allergiáról, itt most a fehérjére gondolok, viszont olyanról még nem, hogy valaki öröklötten érzékeny lenne a csirkehúsra, vagy a marhahúsra,...

J család 2013.11.03. 20:24:04

Szia! Robb Wolf: Paleolit megoldás c. könyvében a saját tapasztalatait írja le, amiket biológusként és személyi edzőként élt meg. Igaz, amit ő ír nem diéta, hanem életmód. Nem mondom, hogy ez az egyedül üdvözítő módszer, de fél év alatt lement 16 kg. 40-es nadrág helyet a minap kellett beszereznem 34-eset.
35 évesen egy nagy csomó egészségügyi problémám volt (magas vérnyomás, savas reflux, rejtélyes izületi fájdalmak, vércukorszint ingadozás, urológiai problémák), amelyek közül nem szűnt meg minden, de az életminőségem nagyon sokat javult. Szóval mindegy, hogy van-e tudományos alapja, vagy nincs. A dolog működik és innentől kezdve nem érdekes, hogy ki mit mond, továbbra is sok zöldséget, szárnyast, halat és gyümölcsöt eszek, és heti 3-6 alkalommal mozgok legalább fél órát intenzíven.

2013.11.03. 23:04:50

Hát igen, időről időre előkerül egy őrület, ami némi áltudományos maszlaggal, és az újdonság varázsával megveti a lábát, később divatirányzattá válik, aztán majd pár év elteltével jön egy újabb trend, ami kiüti a nyeregből, és bebizonyítja, hogy ami eddig egészséges volt, az egy az egyben a halálhoz vezető piros szőnyeg. Uncsi már.

Azóta vannak ennyi alul és túltáplált ember, amióta létezik a táplálkozástudomány, és amióta könyveket írnak arról mi egészséges, és mi nem az. Én leszarom, eszem amit megkívánok. Ha éppen egy agyoncukrozott kóla akkor az. Ha egy cupákos zsíros pörköltszaft, akkor hadd szóljon...

2013.11.03. 23:06:26

@J család: "és heti 3-6 alkalommal mozgok legalább fél órát intenzíven"

Szvsz. 99%-ban ez okozta az egészséged javulását.

J család 2013.11.04. 00:09:31

@Jankove: a 99% egész biztosan sok, mert a mozgást jóval előbb elkezdtem, és igazi javulás csak az étrend drasztikus megváltoztatásával lépett fel. Szerintem 50-50%, ezért is írtam életmódot az előző hozzászólásomban. Csak az egyik, vagy csak a másik tapasztalataim szerint kevés.

savrola 2013.11.04. 18:52:19

@Jankove: "Hát igen, időről időre előkerül egy őrület..." Hát igen, időről időre előkerül egy-két magát szakavatottnak gondolt diplomás, fehér köpenyes barom, blogger, megmondóember, akik azt gondolják, hogy (fél)olvasottságuk, tanultságuk mindent felülírhat. Az nem számít, hogy más ember mit tapasztal, csak osztják az észt, hogy márpedig az nem lehet igaz, mert a tudósok nem azt írták le. Én magasról lesz.rnám, hogy a tudósok mit írtak le, ha nem saját bőrömön tapasztaltam volna, hogy mi működik és mi nem. Innentől kezdve ez már nem, hit meg vallás, meg elmélet, hanem tudás. Egy olyan ember meg pláne ne akarja megmondani, hogy mi működhet, mi maszlag, aki a vitán felül álló egészségtelen sz.rt (kólát) dobálja magába.
"Szvsz. 99%-ban ez okozta az egészséged javulását." Ja, a 30 kilómból 10-et tudtam úgy leadni, hogy tudatosan rendszeresen mozogtam, kevesebbet ettem. Ezt félév alatt. Aztán a fogyás megállt, csinálhattam bármit. Nekiálltam a paleonak, 3 hónap alatt még 20 kilót dobtam le, ráadásul úgy, hogy az előzőekhez képest még kevesebbet is mozogtam. Most kapd elő a számológépet!

___________________________ (törölt) 2013.11.18. 10:48:21

@Jankove: ehh, az a baj, hogy az emberek szeretnek mindent a legszélsőségesebben értelmezni. Paleót is. A mérsékelt, normális paleo az csak annyi, hogy az házilag főzött állat, növény, az csak jobb már, mint a McDonalds. Meg még annyi, hogy ha már zabálunk, inkább zsírt zabáljunk, mint cukrot, tésztát, mert nem játék az inzulinrezisztancia. Az egész az amerikaiaknak lett kitalálva, hogy vegyék már észre hogy hús meg répa is van, nem csak mirelit pizza.

Meg ezért is lett kitalálva, mert 40 éve az ellenkezőjét mondták a táplálkozástudósok, hogy a szénhidrát jobb, mint a zsír, mert kisebb a fajlagos kalóriatartalma. Innen jött ez az őrület, hogy legyen minden "light". A mérsékelt paleó az annyi, hogy lófaszt a "light"-ba, együnk normális, zsíros tejfölt a töltött káposztához, de mondjuk egy karéj kenyeret csak, ne negyed kilót.

És ez így ezen a szinten jó is, viszont persze, hogy sokan az abszurditásig túlzásba viszik, mert mindig az a menő, aki a másiknál egy lépéssel tovább megy, úgyhogy paleóbbak akarnak lenni Ötzinél, aztán mások meg okosan megírják, hogy ez gáz.

Az gáz, de nem is így kellene nézni, hanem a mérsékelt verziót, kb. úgy, hogy ez a normális házikoszt, meg a "zsírszegény" szó elfelejtése.

Ezért veszélyes, ha a paleót cinkelik, mert azt hiszi a sok marha utána, hogy McD akkor rendben van...

G46 2013.11.21. 16:38:46

@savrola: sajnos eről teljesen elfelejtkeztem. Nem kell messzire mennem. A feleségem. Vegyész, molekulárbiológus-phd. És miért kezdte el? Mert mindenki a munkahejen elkezdte. És hogy mert mennyi hivatkozás van benne! Na, elővettem 4 oldalt a könyvből, meg a hivatkozásokat hozzá, aztán utánanéztem. Bocsi, a maradék 232 oldalra nem volt erőm... Külön főzött magának paleo-kaját, mert amit mi eszünk, az nem jó. 3 hónap és mittudoménhányezer forint kidobása után 0 g-ot fogyott. Most néztem meg, azóta 1 vödör paleoboltból vett kókusztej meg útifűmaghéj meg gesztenyeliszt van a spajzban, senki hozzá sem szagolt. Update: azóta a többiek is szépen hízzák vissza, amit akkor lelkesen leadtak...
süti beállítások módosítása